Kommunedirektøren har ansvaret for kommunens arkiver og for at organiseringen og oppfølgingen av arkivarbeidet er i samsvar med lover og forskrifter om offentlig saksbehandling. Innhold i kommunedirektørens arkivansvar er fastsatt i forskrift om offentlige arkiver. § 1-1, andre og tredje ledd. Kommunedirektøren er ansvarlig for at det settes av ressurser, både økonomiske, personellmessige og tidsmessige, til å utføre arkivarbeidet på en forsvarlig måte. Kommunedirektøren har delegert det operative ansvaret for arkivtjenesten til arkivansvarlig. Arkivansvarlig har fullmakt til å føre tilsyn med arkivarbeidet i kommunen. Arkivansvarlig rapporterer til kommunedirektøren.
Arkivansvarlig skal gi rettledning og føre tilsyn med arkivdanning og arkivoppbevaring i kommunen.
Arkivansvarlig skal:
- Holde seg oppdatert om den faglige og teknologiske utviklingen på arkivsektoren, og om endring i lover og regelverk for offentlige arkiver.
- Føre tilsyn med at arkivarbeidet skjer i samsvar med reglene i arkivplanen.
- Legge frem forslag til ledelsen om tiltak som kan heve kvaliteten på arkivarbeidet.
- Føre tilsyn med at arkivene i kommunen er forsvarlig oppbevart og sikret.
- Oppdaterer arkivplanen årlig.
- Tas med på råd når kommunen skal velge edb-baserte sak-/arkivsystem og fagsystemer, og ved innkjøp av materiell som har betydning for arkivtjenesten.
- Være kontaktperson mot IKA Opplandene og FARTT, gjennom brukergruppen.
Laster...