I Rendalen kommune er det kommunedirektøren som har det overordnede ansvaret for arkivarbeidet.
Servicekontoret ble opprettet 01.01.2016.
- Arkivtjenesten er organisert i enheten servicekontoret. Dermed er også arkivansvar tillagt fagleder/arkivar.
- Det faglige ansvar for alle kommunens arkiver er tillagt fagleder servicekontoret
- Budsjett- og personalansvar for arkivtjenesten er tillagt enhetsleder personal
Arkivtjenesten/arkivmedarbeidere – oppdaterer rutiner, kvalitetssikre, kontrollerer, journalfører skanner inn og/eller fordeler post inn, gir råd og veiledning. Arkivleder har ansvar for alle arkiver i kommunen (eldre arkivmateriale, papir- og elektroniske arkiv).
Arkivmedarbeidere i enheten – fordeler post elektronisk, skanner inn og journalfører i tjenestens fagsystem (Egen rutine).
Saksbehandlere – driver saksbehandling og sørger for at journalverdige dokumenter tas vare på (mottar e-post for eksempel). Saksbehandler er underordnet arkivleder i arkivfaglige spørsmål.
Felles postmottak - Rendalen kommune har ett sentralt postmottak, med felles postadresse, skjemamottak og e-postmottak. Postmottak åpner posten, grovsorterer og gjør en arkivbegrensning, før journalføring og eventuelt skanning i fagsystemene og deretter fordeling i ESA. Unntak er barnevern, legekontoret og NAV kommune, som åpner posten selv (se egen rutine).
Laster...